Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013

Ποια βοήθεια μπορείτε να παρέχετε στα παιδιά σας σχετικά με το σχολείο, ακόμα και όταν δεν μπορείτε να τα βοηθήσετε στα μαθήματα

Πολλοί γονείς παιδιών με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούν ότι από την στιγμή που δεν μπορούν να τα «διαβάσουν» (είτε επειδή δεν ξέρουν την ύλη, είτε επειδή τα παιδιά τους παρουσιάζουν πολύ μεγάλες δυσκολίες και χρειάζονται εξειδικευμένη υποστήριξη), δεν μπορούν να τα βοηθήσουν με κανένα τρόπο. Όσοι ειδικοί παιδαγωγοί, δάσκαλοι ή καθηγητές και αν παρελαύνουν στη ζωή του παιδιού, τίποτα δεν μπορεί να γίνει χωρίς την δική σας ενεργητική και ουσιαστική συμμετοχή.
Τι μπορείτε να κάνετε:
· Δημιουργήστε το κατάλληλο περιβάλλον για μάθηση. Κλείστε την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τον υπολογιστή και φροντίστε να μην κάνετε καμία δουλειά που να αποσπά την προσοχή των παιδιών σας (πχ σκούπισμα, χρήση του μίξερ).
· Βοηθήστε το παιδί να «στρωθεί» στο διάβασμα. Αν το δείτε να ασχολείται με κάτι άσχετο (πχ παιχνίδια, τηλεόραση, ηλεκτρονικό), θυμίστε του ότι έχει διάβασμα και ότι θα μπορέσει να χαλαρώσει μόλις τελειώσει. 
· Βοηθήστε το να οργανώσει τα μαθήματα που έχει να κάνει. Ελέγξτε μαζί το πρόγραμμα για να δείτε ποια μαθήματα έχει την επόμενη μέρα, δείτε αν ξέρει τι έχει να κάνει για κάθε μάθημα (πχ ποιο είναι απέξω, ποιες ασκήσεις έχει) και γράψτε όλα όσα έχει να κάνει σε ένα χαρτί πάνω στο οποίο το παιδί θα σβήνει ό,τι ολοκληρώνει. Έτσι θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να ξέρει τι έχει να κάνει ακόμα.
· Αν γνωρίζετε λίγο την ύλη (δηλαδή το περιεχόμενο κάθε μαθήματος πχ τι διδάσκεται αυτή τη χρονιά στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας), τις απαιτήσεις κάθε καθηγητή, τη βαρύτητα κάθε μαθήματος και το βαθμό δυσκολίας του, τις αδυναμίες του παιδιού σας και τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει, την ψυχολογία του, μπορείτε να το κατευθύνεται όσο αφορά την σειρά ενασχόλησης με τα μαθήματα (από ποιο να αρχίσει, ποιο να αφήσει για το τέλος). Πολλοί μαθητές «παραλύουν» βλέποντας πολλά μαθήματα και δεν ξέρουν με ποιο να αρχίσουν, άλλοι αφήνουν τα πιο δύσκολα για το τέλος (και τελικά δεν μπορούν να τα διαβάσουν γιατί είναι πολύ κουρασμένοι), ή αφιερώνουν πάρα πολύ χρόνο σε κάποιο μάθημα και δεν προλαβαίνουν να κάνουν τίποτα άλλο. Πολύ συχνά μάλιστα, κάποιες μέρες των μαθητών είναι πολύ εύκολες από άποψη μαθημάτων, ενώ άλλες πολύ δύσκολες. Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει ότι όταν έχει πολύ ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή του, μπορεί να κάνει μαθήματα άλλων ημερών, έτσι ώστε να μην έχει στη συνέχεια υπερβολικό διάβασμα. Παρομοίως, μαθήματα που υπάρχουν 1 ή 2 φορές την εβδομάδα, μπορούν να διαβάζονται και από το Σαββατοκύριακο. Η εμπειρία σας στη διαχείριση του χρόνου μπορεί να είναι σωτήρια και να γλιτώσει το παιδί από λάθη που θα έχουν συνέπειες στην ακαδημαϊκή του πορεία. 
· Κρατάτε ένα ημερολόγιο στο ψυγείο όπου θα σημειώνετε τα διαγωνίσματα, τα τεστ, αλλά και τις προθεσμίες που έχει για να παραδώσει τις εργασίες του. Έτσι θα μπορείτε να του τα υπενθυμίζετε εγκαίρως και να τα λαμβάνετε υπόψη κατά την οργάνωση του διαβάσματος του παιδιού τα Σαββατοκύριακα αλλά και τις καθημερινές. 
· Αν το παιδί κάνει μαθήματα έξω από το σπίτι, βοηθήστε το να φτιάξει σωστά την τσάντα του παίρνοντας ό,τι του είναι απαραίτητο από φυλλάδια, τετράδια, βιβλία. Κάντε το ίδιο για το σχολείο. Φτιάξτε μαζί τα πράγματα που θα πάρει την επόμενη μέρα στο σχολείο και βεβαιωθείτε ότι έχει τα πάντα. 
· Κρατάτε συχνή επικοινωνία με τους δασκάλους/καθηγητές του παιδιού. Να ενημερώνεστε για τα δυνατά του σημεία και τις αδυναμίες του και να ζητάτε πάντα την άποψη όσων ασχολούνται με το παιδί σχετικά με το πώς θα μπορούσατε να το βοηθήσετε εσείς στο σπίτι. 
· Δημιουργήστε ένα σύστημα ανταμοιβών και προνομίων που θα δώσει κίνητρο στο παιδί σας να προσπαθήσει. Μια βόλτα μετά το διάβασμα, το αγαπημένο του γλυκό, η δυνατότητα να δει μια ταινία είναι «κρυφά όπλα» που ξέρετε και μπορείτε να δώσετε μόνο εσείς. 
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός

Πηγή: http://angelou-kea.blogspot.gr/2013/11/blog-post_6654.html
Αναρτήθηκε από φροντιστήριο ξένων γλωσσών Εκφραση στις Αχαρνες (Αχαρναι, Μενιδι, Ολυμπιακό Χωριό, Θρακομακεδόνες)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου